Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s poslancem TOP 09, Milošem Novým, který je jedním ze členů Podvýboru pro dopravu. Jaký je jeho názor na podporu nákladní železniční dopravy a co si myslí o snížení slev na jízdném? Více se dozvíte v našem rozhovoru.
Myslíte si, že má v České republice nákladní železniční doprava dostatečnou podporu? Rok 2021 byl totiž Evropským rokem železnice, kdy bylo cílem podpořit železniční dopravu jako jediný udržitelný způsob přepravy a dostat tak maximální množství nákladu ze silnice na koleje.
Podpora železniční dopravy ze strany státu je bohužel limitována současným neuspokojivým stavem veřejných financí, který jsme zdědili po předchozích vládách. Nicméně podporuji přesouvání nákladní dopravy ze silnic na koleje, tento cíl jsme ostatně měli i ve volebním programu koalice SPOLU.
Jak hodnotíte první kroky ve funkci nového ministra dopravy Martina Kupky?
První kroky ministra dopravy Martina Kupky hodnotím pozitivně.
Co si myslíte o projektu vysokorychlostní železnice v České republice? Je dobře, že se jedná o jednu z vládních priorit?
Jsem přesvědčen, že vysokorychlostní železnice je moderní, efektivní a ekologický způsob dopravy, který je schopen podstatným způsobem změnit podobu pracovního trhu v České republice, a proto zařazení projektu vysokorychlostní železnice do vládních priorit v oblasti dopravy považuji za správné. Chceme-li ve městech, jako je například Plzeň udržet mladé vysoce kvalifikované odborníky, musíme jim zajistit i rychlou a pohodlnou dopravu do Prahy, kam je lákají vyšší výdělky nebo do západní Evropy. Prolomení dojezdové vzdálenosti do jedné hodiny je faktor, díky kterému jsou lidé ochotni za prací dojíždět, místo aby se za ní přímo odstěhovali.
Bohužel kroky minulé Správy železnic a předchozího vedení ministerstva dopravy nezahrnuly do plánu výstavby vysokorychlostních tratí úsek Praha – Plzeň - západní Evropa. To považuji za hrubou chybu, kterou se budu snažit z pozice člena podvýboru pro dopravu napravit. Nedokážu si představit, že Česká republika by byla odříznuta od moderního spojení se západní Evropou.
Novým vládním rozhodnutím byla snížena sleva na jízdném, lidé si budou muset připlatit. Od 1.4.2022 bude sleva 50 . Co si o tomto vládním kroku myslíte?
Snížení slevy na jízdném považuji za naprosto správný krok. Při současném stavu veřejných financí si nemůžeme dovolit populistické slevy na jízdném, které zavedla minulá vláda.
Momentálně se diskutuje o možných personálních změnách ve vedení Českých drah. Myslíte si, že je správné, aby manažerské pozice vedení státních podniků podléhaly politickým změnám, nebo by bylo lepší, aby v těchto funkcích zůstávali schopní manažeři navzdory politickým tlakům a plnily tak koncepčně dlouhodobé úkoly?
Myslím si, že ve vedení státních firem mají být lidé, kteří budou schopni prosazovat priority hospodářské politiky stávající vlády.